Etablering og ændring af en campingplads samt ejerskifte, kræver tilladelse efter campingreglementet fra kommunen. Læs mere om regler og praksis her.
Det er campingpladsens udlejer (ejer eller forpagter), der har ansvaret for, at campingpladsen lever op til de gældende regler i campingreglementet. Kommunerne har som tilsynsmyndighed ansvar for at føre tilsyn med, om reglerne overholdes, herunder i forhold til indretningen af den enkelte campingenhed m.m., forbuddet mod helårsbeboelse, brandværnsforanstaltninger og hygiejniske forhold. Kommunens tilsynsreaktion skal rettes til campingpladsens udlejer (ejer eller forpagter), som har pligt til at berigtige et ulovligt forhold.
Kommunen har pligt til at reagere, når denne bliver opmærksom på et ulovligt forhold, medmindre forholdet er af ganske underordnet betydning (§ 10 a, stk. 7). Kommunen har også pligt til at påse, at udstedte påbud efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes (§ 10 a, stk. 6).
Når man ønsker at etablere en campingplads, kræver det en tilladelse fra kommunen efter campingreglementet. Hvis campingpladsens indretning ønskes ændret, herunder ved opstilling af campinghytter m.m. kræver det også forudgående tilladelse.
Tilladelser efter campingreglementet er personlige og bortfalder derfor ved ejerskifte.
Skifter campingpladsen ejer eller forpagter, kræves der derfor en ny tilladelse.
Dette
var blot indledningen på siden. - Find det hele HER:
CAMPINGREGLEMENT - GÆLDENDE - Marts 2019
BEK nr 319 af 28/03/2019
Klik Link:
Campingreglementet (BEK nr. 319 af 28/03/2019 om tilladelse til udlejning
af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser, med senere ændringer)
VEJLEDNING OM CAMPINGREGLEMENTET - GÆLDENDE - JULI 2020
VEJ nr 9426 af 02/07/2020 Erhvervsministeriet
Kommunernes og andres værktøj til og detaljer om, hvordan loven tænkes den skal anvendes.
klik
link:
Vejledning om campingreglementet (VEJ
nr. 9426 af 02/07/2020)
SOMMERHUSLOVEN / Gældende:
LBK nr. 949 af 07/03/2013 - Om udlejning af fastejendom til
ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v., med senere ændringer
KLIK LINK: Sommerhusloven
OBS:
Okt. 2020 Der er som noget NYT en VEJLEDNING under udarbejdelse.
29.09.2020
Sommerhuslovens regler gælder al udlejning af hus eller husrum (værelser) til ferie- og fritidsformål m.v., uanset om bebyggelsen ligger i landzone, byzone eller sommerhusområde. Loven omfatter desuden alle typer ejendomme og bygninger, uanset hidtidig benyttelse, samt campingpladser.
Kontakt Team Sommerhuslov i Erhvervsstyrelsen.
Mail: sommerhusloven@erst.dk
Telefon: 35 29 16 16
Hovedindgang til Erhvervsstyrelsen side vedr.:
Campering - Vejledning & Sommerhuslov
Link videre til det her under.
Campingpas.
Det er ulovligt at begrænse adgangen til en campingplads i henhold til Campingreglementets
BEK nr 319 af 28/03/2019 www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/319
§ 3. Stk. 2. Det kan ikke i en tilladelse efter § 2 bestemmes, at en campingplads er forbeholdt en bestemt kreds af brugere.
Dette gælder dog ikke
1) for campingpladser, som den 6. februar 2000 lovligt var forbeholdt en bestemt brugerkreds
Grønne nummerplader / ID-skilt
Det er kommunen alene der
bestemmer hvorledes ID på en campingvogn der IKKE er indregistreret efter færdselsloven skal være udfærdiget. Vognen skal kunne identificeres af kommunen. Ingen lovkrav til måden. blot et nr. + en liste over ejeres/brugeres kontaktinfo.
Dette i henhold til Campingreglementets BEK nr 319 af 28/03/2019
- www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/319
§ 18. Stk. 2. Udlejer skal efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse sørge for, at campingvogne o.l., der er opstillet på campingpladsen og ikke er registreret efter færdselsloven, er forsynet med tydeligt identifikationsnummer.
Oversigten over uindregistrerede vogne, må kun være tilgængelig for kommunalbestyrelsen.
§ 18. Stk. 3. Udlejer skal føre en fortegnelse over de opstillede vogne med angivelse af identifikationsnummer, jf. stk. 2, og navn og adresse på vognenes ejere og brugere. Fortegnelsen skal opbevares tilgængeligt for kommunalbestyrelsen.
Hytter.
Man må højst bo i en campinghytte 4 uger om året og man kan højst leje den 1 år forud i henhold til sommerhus og campingloven LBK nr 949 af 03/07/2013 www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/949
§ 4. Stk. 2. Ejere og brugere af fast ejendom, jf. § 1, må højst stille campinghytter til rådighed for samme campist i 4 uger årligt og må ikke tage imod bestilling mere end 1 år forud.
Tilladelser til at drive campingplads.
Den der driver en campingplads, SKAL have en udlejningstilladelse. Dette i henhold til sommerhus og campingloven LBK nr 949 af 03/07/2013 www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/949
§ 1. Ejere og brugere af fast ejendom må ikke uden tilladelse efter § 2
3) erhvervsmæssigt eller for et længere tidsrum end 6 uger udleje eller fremleje ejendommen eller dele af denne til campering.
§ 2. Stk. 2. Miljøministeren kan bemyndige kommunalbestyrelsen til efter retningslinier fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelser efter stk. 1.
§ 10 b. Med bøde straffes den, der
1) overtræder § 1 og § 4,
2) overtræder vilkår, der er fastsat efter § 2,
3) undlader at efterkomme et påbud efter § 10, stk. 3.
Campingpas iht. Konkurrenceloven.
Det er dømt ulovligt, at vedtage:
A - At aftale fælles priser og adgangskrav for brancheforeninger og konkurrende virksomhede.
B - At alene CKE pas og ikke andre pas skal kunne give adgang til campingpladser,
C - At aftale samme pris for CKE pas.
Dette i henhold til afgørelsen fra Konkurrencerådet af 31 maj 2017 www.kfst.dk/media/46138/20170531-camping.pdf som henviser til konkurrencelovens § 6, stk. 1 og TEUF artikel 101, stk. 1,
Disse overtrædelser er straffet med bøder til DK-Camp på kr. 300.000
www.kfst.dk/afgoerelser-ruling/konkurrenceomraadet/straffedomme-og-boedevedtagelser/horisontale-aftaler/20191211-boede-for-ulovligt-krav-om-campingpas/
og Foreningen Campingrådet på kr. 400.000,-
Bøden til Foreningen Campingrådet er bekræftet af Kurator https://drive.google.com/drive/folders/1PmVVaIAEKYAuES0JVLDT_oR0S2v9QoqM
§
Sommerhusloven - Vedr.: Kravet om en Udlejningstilladelse
§ 1.
Ejere og brugere af fast ejendom må
ikke uden tilladelse efter § 2
3) erhvervsmæssigt eller for et længere tidsrum end 6 uger udleje eller fremleje ejendommen eller dele af denne til campering.
§4.
Stk. 2 Ejere og brugere af fast ejendom jf. §1, må højst stille campinghytter til rådighed for samme campist i 4 uger årligt.
.... må højst stille campinghytter til rådighed for samme campist i 4 uger årligt og må ikke tage imod bestilling mere end 1 år forud.
§10 b.
Med bøde straffes den der 1) overtræder §1 og § 4
§ 3
En tilladelse efter §2 skal indeholde en angivelse af det tilladte antal campingenheder og kan indeholde
vilkår om
4) stk 2. Det kan ikke i en tilladelse efter §2 bestemmes, at en campingplads er forbeholdt en bestemt kreds af brugere.
§5
En tilladelse (udlejningstilladelse red.)
er personlig og begrænset til den i tilladelsen nærmere beskrevne virksomhed.
NYT forventes offentliggjort sommeren / efteråret 2020
Vejledning nr. 62 af 30. juni 2010
om campingreglementet
Nyeste kommentarer
30.09 | 19:56
Der er vist foregået mange kreative ting i det hedengangne ca...
26.12 | 09:37
Denne sag er da ikke afsluttet, da de pågældende personer, som mi...
19.04 | 20:12
Håber at DCU formanden bliver holdt ansvarlig, da han jo personligt har ...
19.04 | 20:02
Godt Anette at der nu er kommet politianmeldelse på sagen. Der stod e...