Campingpas.
Det er ulovligt at begrænse
adgangen til en campingplads i henhold til Campingreglementets
BEK nr 319 af 28/03/2019 www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/319
§ 3. Stk. 2. Det kan ikke i
en tilladelse efter § 2 bestemmes, at en campingplads er forbeholdt en bestemt kreds af brugere.
Dette gælder dog ikke
1) for campingpladser, som den 6. februar 2000 lovligt var forbeholdt en bestemt brugerkreds
Grønne nummerplader / ID-skilt
Det er kommunen alene der
bestemmer hvorledes ID på en campingvogn der IKKE er indregistreret efter færdselsloven skal være udfærdiget. Vognen skal kunne identificeres af kommunen. Ingen lovkrav til måden. blot et nr. + en liste over ejeres/brugeres kontaktinfo.
Dette i henhold til Campingreglementets BEK nr 319 af 28/03/2019
- www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/319
§ 18. Stk. 2. Udlejer skal efter
kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse sørge for, at campingvogne o.l., der er opstillet på campingpladsen og ikke er registreret efter færdselsloven, er forsynet med tydeligt identifikationsnummer.
Oversigten over uindregistrerede vogne, må kun være tilgængelig for kommunalbestyrelsen.
§
18. Stk. 3. Udlejer skal føre en fortegnelse over de opstillede vogne med angivelse af identifikationsnummer, jf. stk. 2, og navn og adresse på vognenes ejere og brugere. Fortegnelsen skal opbevares tilgængeligt
for kommunalbestyrelsen.
Hytter.
Man må højst bo i en campinghytte 4 uger om året og man kan højst leje den 1 år forud i henhold til sommerhus og campingloven LBK nr 949 af 03/07/2013 www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/949
§ 4. Stk. 2. Ejere og brugere af fast ejendom, jf. § 1, må højst stille campinghytter til rådighed for samme campist i 4 uger årligt og må ikke
tage imod bestilling mere end 1 år forud.
Tilladelser
til at drive campingplads.
Den der driver en campingplads, SKAL have en udlejningstilladelse. Dette i henhold til sommerhus og campingloven LBK nr 949 af 03/07/2013
www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/949
§ 1. Ejere og brugere af fast ejendom må ikke uden tilladelse efter § 2
3) erhvervsmæssigt
eller for et længere tidsrum end 6 uger udleje eller fremleje ejendommen eller dele af denne til campering.
§ 2. Stk. 2. Miljøministeren
kan bemyndige kommunalbestyrelsen til efter retningslinier fastsat af ministeren at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelser efter stk. 1.
§ 10
b. Med bøde straffes den, der
1) overtræder § 1 og § 4,
2) overtræder vilkår, der er fastsat efter § 2,
3) undlader at efterkomme et påbud efter § 10, stk. 3.
Campingpas iht. Konkurrenceloven.
Det er dømt ulovligt, at vedtage:
A - At aftale fælles priser og adgangskrav for brancheforeninger og
konkurrende virksomhede.
B - At alene CKE pas og ikke andre pas skal kunne give adgang til campingpladser,
C - At aftale samme pris for CKE pas.
Dette i henhold til afgørelsen fra Konkurrencerådet af 31 maj 2017 www.kfst.dk/media/46138/20170531-camping.pdf som henviser til konkurrencelovens § 6, stk. 1 og TEUF artikel 101, stk. 1,
Disse overtrædelser er straffet med bøder til DK-Camp på kr. 300.000
www.kfst.dk/afgoerelser-ruling/konkurrenceomraadet/straffedomme-og-boedevedtagelser/horisontale-aftaler/20191211-boede-for-ulovligt-krav-om-campingpas/
og Foreningen Campingrådet på kr. 400.000,-
Bøden til Foreningen Campingrådet er bekræftet af Kurator https://drive.google.com/drive/folders/1PmVVaIAEKYAuES0JVLDT_oR0S2v9QoqM